Adauga o Mobra

HOINAR - Gata de drum

 

1984-04-15
Prezentata la TIB '83, anuntata in presa si la televiziune, noua motoreta Mobra Hoinar a starnit un viu interes in rindurile cititorilor nostri, care ne-au cerut amanunte cu privire la caracteristicile tehnice ale acestui vehicul. O vizita la intreprinderea constructoare - "6 Martie" Zarnesti - in primele zile ale lunii martie, ne-a oferit prilejul sa stam de vorba cu proiectantii lui "Hoinar" si sa intram in posesia unor date solicitate de cititori.

Motorul noii motorete, realizat la Metrom-Brasov s-a omologat, iar F.R.A.K. a si solicitat un numar de exemplare pentru folosirea lor in campionatele de karting. Cit priveste motoreta, primele ei exemplare, din seria zero, asteptau, la inceputul lui martie, topirea zapezii, pentru a fi supuse unor ultime probe de drum. In continuare, urmau sa aiba loc fixarea pretului de comercializare si, evident, inceperea productiei de serie.

Mobra Hoinar a fost proiectata de inginerii Doru Opinca si Ioan Cioara. Incercarile, probvele de parcurs si celelalte operatiuni pe care le reclama punerea la punct a unui astfel de produs s-au efectuat sub conducerea subinginerului Constantin Postelnicu. Inginerul Opinca, venit la intreprinderea din Zarnesti cu doua decenii in urma, a participat la realizare intregii game de motorete romanesti, care a inceput cu Carpati C1, Carpati super, Mobra 50, Mobra 50 super, Mobra Mini si Mobra turist. "Hoinar" este, asadar, al cincilea vlastar al familiei Mobra si al saptelea din familia motoretelor romanesti.

Prin ce se distinge noul produs fata de modelul anterior? Ing. Ioan Cioara ne-a precizat ca "Hoinar" reprezinta reproiectare in proportie de 85% fata de Mobra turist. Cilindreea vechiului motor (50cmc) a fost pastrata, dar puterea a crescut pana la 5,5 C.P. Au crescut de asemenea, capacitatea de trecere (clirens marit), robustetea cadrului, stabilitatea si robustetea furcii spate, stabilitatea asezarii pe cric. maniabilitatea (ghidon mai larg), etanseitatea, confortul seii, eficacitatea frinei spate (tija). "Hoinar" realizeaza aceleratii superioare vechiului tip, dispune de o instalatie electrica mai simpla, dar mai eficace, ofera posibilitati mai largi de reglare a farului, de montare si demontare a seii. Vehiculul are o linie moderna, sportiva, ceea ce ii va incinta de buna seama, pe viitorii cumparatori si in special pe cei tineri. Cind noua motoreta va intra in productia de serie, la realizarea ei vor colabora mai multe intreprinderi specializate.

Iata principalele caracteristici tehnice si performante a motoretei Mobra Hoinar:
- Motor M 111 cu 1 cilindru, in 2 timp, de 49,612 cmc (40mm x 39,5 mm), inclinat la 28 grade fata de verticala, racire cu aer, 5,5C.P. la 8000-8200 rot/min si la un raport de compresie de 11:1, cuplu maxim 0,450 kgfm.
- Carburator 18 C (18 mm difuzor, 0,67 mm jiclor), bujie 14 N27
- Ambreiaj multidisc in baie de ulei
- Cutie de viteze in 5 trepte
- Benzina CO 90 in amestec cu ulei M 30 (25:1)
- Magnetou 6V-25W cu bobina exterioara
- Consum mediu la 40-45km/h - 2,8l/100km. Autonomie de 425 km (rezervor 12l din care 2l rezerva)
- Frine cu saboti interiori (diam. 130mm) la ambele roti, actionate independent
Suspensie fata: furca telescopica cu amortizor hidraulic (cursa suspensiei 110mm). Spte: arc elicoidal vizibil, cu pas variabil, tampon de cauciuc, amortizor hidraulic (cursa 80mm).
- Pneuri 21x2,75
- Transmisie secundara prin lant cu zale protejat prin manson de cauciuc. Raport 1:3.
- Masa proprie 83,5kg fara combustibil, fara ulei in cutie si fara accesorii. Sarcina utila 150kg (2 persoane). Masa maxima totala admisa 245 kgf (75 kgf pe roata fata de 170kgf pe roata spate).
- Dimensiuni: lungime maxima 1900mm, latim e maxima 770 mm, inaltime maxima (la gol) 1100mm, distanta intre axele rotilor 1180mm, garda la sol cu sarcina maxima 160mm.
- Performante: viteza maxima 60km/h; viteza minima stabila: 8km/h (vit. I) 12km/h (II), 22km/h (III),32km/h (IV), 38km/h (V); capacitatea de urcare (la sarcina maxima) 25 grade.


Sursa: Revista Autoturism

Numar de vizite:3673